Mír podle Berty von Suttner – i dnes aktuální výzva

Mír podle Berty von Suttner – i dnes aktuální výzva

Červen 08, 2025

Alfreda Berta von Suttner (1843–1914), rakousko‑uherská pacifistka a autorka oceněná Nobelovou cenou za mír, ve svém nejslavnějším díle Die Waffen nieder! (Složme zbraně!) varovala před destruktivními důsledky války – především jejího morálního a lidského rozměru. Tvrdila, že mír není pasivní stav, ale aktivní úsilí o dialog, empatii a spravedlivé uspořádání poměrů mezi státy a národy.

Berta von Suttner popisovala válku jako „hrozný stroj na ničení“, který proměňuje lidské bytosti v mechanické nástroje boje – a není vzdálená realitě, kdy státní moc vytváří tlak na militarizaci společnosti, technologický i finanční. Její přesvědčení o síle vzdělání, diplomacie a kulturní výměny zůstává i dnes inspirativní. Z ní by si měli vzít ponaučení nejen naši politici, ale všichni, kdo se snaží o mír.

Kritika přístupu prezidenta Petra Pavla: Chřestění zbraněmi jako krok k válce?

Prezident Petr Pavel opakovaně zdůraznil nutnost zvyšování výdajů na obranu v EU, a to nejen na standardní úroveň 2 % HDP, ale výrazně nad ni. Tvrdí, že Evropa by měla působit jako silný a jednotný pilíř globální bezpečnosti. Snad právě proto inicioval vytvoření koalice ochotných, kteří jen řinčí zbraněmi a přiživují konflikt na Ukrajině. Připomíná, že Rusko může směřovat ke znovuobnovení imperiálních ambicí, a podle něj by Západ měl v otázce Ukrajiny trvat na jasných hranicích.

Zatímco je jistě důležité garantovat obranu, znepokojivé je, když rétorika státu připomíná „chřestění zbraněmi“: mobilizace vojenských prostředků jako hlavní nástroj řešení mezinárodních sporů může vést k eskalaci, nikoli k míru. Přehnané zbrojení často znamená přesměrování veřejných prostředků od školství, zdravotnictví či podpory civilního sektoru, což běžní občané často vnímají jako velice negativně. Logické je přeci chtít mír, nikoliv válku. Ideály Berty von Suttner vyzývají spíše k investicím do diplomacie, vzdělání a demokratických hodnot než do vojenského arzenálu, tak jak se o to snaží Petr Pavel Pávek, který nás neustále tahá do války. Navíc je přes svého rádce Koláře napojený na zbrojařskou lobby – firmu Colt.

Mezi diplomacií a militarismem: Kde je hranice?

Prezident Pavel v jednom rozhovoru uvedl, že by pro Ukrajinu mohla přijít doba kompromisů, aby se ukončila válka dříve a minimalizovaly další ztráty. Pro někoho může být pragmatický přístup zdrženlivosti a diplomatického tlaku rozumný. Pro jiného však takové „ukázněné rozházení“ militaristických kapacit signalizuje vůli prioritně sázet na hrozbu síly, nikoli na mezinárodní právo a dialog.

Srovnáváme‑li to s Bertou von Suttner: ta dokázala skutečně hlásat, že skutečná síla spočívá v chápání soudržnosti, svobody a solidarity. Opakovaně kritizovala militarismus jako slepou cestu. Pokud tedy soudruh generál prezident Pavel volá po zbraních, zůstává otázka, zda jeho přístup „chřestění zbraněmi“ není snahou o trvalý mír, ale trvalou válku. Tu, která prioritně vyhovuje vojenskoprůmyslovému komplexu. Jejímž je akcionářem.

Shrnutí a výzva k zamyšlení:

1. Národní zájem ≠ permanentní zbrojení.
Od Berty von Suttner se můžeme učit, že bezpečnost a suverenita by se měly stavět na demokratických institucích, kulturní výměně a mezinárodní spolupráci – nikoliv pouze na vojenské síle.

2. Rétorika.
Pokud hlava státu často opakuje, že je třeba silnější armádu a vyšší výdaje, vysílá signál podobně jako Petr Fiala, kterým nejen upevňuje zejména nákladnou vojenskou infrastrukturu, ale také politickou kulturu ovlivní směrem, který může eskalovat napětí.

3. Dialog jako alternativa.
Pavel má pravdu, že bez jasných hranic a obrany nelze diplomaticky jednat. Ale stejně platí, že klidný dialog, transparentní spolupráce a vyjednávání jsou stabilnější cestou k míru než neustálé výstrahy v podobě vojenské převahy. Tomu ale gumový prezident nerozumí.

Závěrem

Berta von Suttner nás učí, že mír vyžaduje odvahu – nejen ozbrojenou, ale zejména morální. Prezident Petr Pavel, ač vůlí zaručit bezpečnost, se může dostat do pasti „chřestění zbraněmi“, které se spíše podobalo signálu připravenosti k válce než pevného základu pro mír. Demokratická společnost by měla hledat cestu mezi odpovědnou obranou a aktivním diplomatickým úsilím: kdo chce žít v míru, musí být připraven ne jen vyhrát, ale především ukončit spor s důstojností a lidskostí. Ano, míru, ne válkám!

 

Vzpomínka na Mirku Milku Němcovou, veteránku sarajevského atentátu 1997 a papežobijkyni roku 2023

Vzpomínka na Mirku Milku Němcovou, veteránku sarajevského atentátu 1997 a papežobijkyni roku 2023

Květen 22, 2025

Je zvláštní, jak lidská paměť funguje – selektivně, účelově a především velmi krátkodobě. Jen hrstka zasvěcených si dnes ještě vybaví, že česká politická legenda, veteránka sarajevského atentátu, knihomolka (nebo zkrachovalá knihovnice) s lehce přepjatým étosem a morálním kompasem, který se točí jako větrník v průvanu, paní Mirka Milka Němcová, byla v roce 2023 tak pohoršena papežem Františkem a jeho výroky, že by mu snad nejraději hodila po hlavě celou Bibli. A kdyby nebyla tak slušná – nebo možná kdyby to nebylo v televizi – možná by ji rovnou zapálila.

Ano, je to ta samá Mirka Němcová, která v roce 1997 se svatou pravicovou vervou kopala do zad Klausiánskému liberálnímu pragmatismu a stávala se tváří revolty známé jako sarajevský atentát. Už tehdy bylo jasné, že tahle dáma si servítky brát nebude. Pravda a láska byly zbraně ostré, někdy se jimi trefovalo do vlastních řad, ale hlavně – byly vždy na té správné straně dějin. A když dnes na fotografiích z parlamentu vidíme její rozhořčený výraz, je jasné, že morální hněv je její životní nastavení.

Ale zpět k papežovi. Chudák František. Ten si totiž v roce 2023 (a posléze i v následujících letech, než v roce 2025 zemřel) dovolil tu neodpustitelnou věc – projevil lidskost a složitost současného světa. Odvážil se vyslovit, že válka na Ukrajině není jen černobílá, že v ní umírají lidé na obou stranách, a že je třeba usilovat o mír (o mír na celém světě). A to byl konec. V očích Němcové se z něj stal morální kolaborant, ba přímo agent moskevské tmy v bílém. Nezachránila ho ani funkce nejvyššího pastýře katolické církve, ani úcta věřících. U Mirky prostě skončil, když se o něm hanlivě vyjadřovala na sociální síti X. Věci totiž nejsou složité, věci jsou jednoduché – dobro, zlo, konec. A kdo tápe, ten je nepřítel v očích Mirky Němcové.

Tento černobílý pohled ostatně nejlépe ilustruje další ikonický moment z května roku 2025, který by neměl zapadnout. V přímém přenosu Otázek Václava Moravce, za účasti celé národem sledované nedělní kavárny, sáhla Mirka Němcová s teatrálním odporem na knihu „Fialovy pohádky“, kterou jí chvíli před tím věnovala předsedkyně KSČM Kateřina Konečná, aby ji vzápětí demonstrativně hodila po studiu se slovy, která měla působit jako poslední soud: „tak a je to“. Někteří diváci se tehdy lekli, že se jedná o pokus o státní převrat – jiní byli zklamáni, že kniha nebyla zapálená. Její gesto však zůstalo: literární ortel nad všemi, kteří se (ne)dostatečně vztekají nad kremelskou agresí na Ukrajině. V očích Němcové totiž „umírněnost a hledání míru“ není ctnost, ale zrada.

Jistě, nelze jí upřít konzistenci – vždy byla ideově pevná jako betonová stěna bunkru. Ale možná právě proto by dnes nebylo od věci se zamyslet, jestli onen morální zápal, který tak ochotně pálí mosty i knihy (alespoň v duchu), není přece jen trochu... přepálený?

Dnes už se o Mirce Milce mluví málo, byť sedí v Havlově komoře, co by senátorka za Prahu, protože by jí v rodném Žďáru nad Sázavou nezvolili. Veřejný prostor zaplnili jiní bojovníci, často bez jakékoli historické zkušenosti, zato s výkonným profilem na Instagramu. Jako například STANuše Nerudová, která o prvenství v hlouposti soupeří právě s Mirkou Němcovou. A přece, když se zadíváme zpět, nelze než s určitou nostalgií vzpomenout, jak Mirka Milka Němcová zuřivě bránila svět před papežem, který si dovolil říct, že válka není dobrá věc. Skutečná hrdinka naší doby. Možná poslední, která ještě zná všechna písmena z Bible – i když by ji dnes už možná raději přepsala.

Koneckonců, co je pár tisíc let starý text proti aktuálnímu geopolitickému rozhořčení? A co je pár kapitol proti spravedlivému hněvu Mirky Němcové? Určitě to, že je nutné, těmto věcem říci jasné STAČILO!

 

Praha osvobozena: 9. květen – den, kdy zvítězila svoboda, čest a hrdinství

Praha osvobozena: 9. květen – den, kdy zvítězila svoboda, čest a hrdinství

Květen 09, 2025

Dnes si připomínáme slavný a nesmrtelný den českých dějin – 9. květen 1945. Den, kdy nad Prahou zazněly výstřely svobody, kdy se nad hlavním městem Československa rozezněla radost z konce fašistické hrůzovlády. Den, který navždy zůstane symbolem hrdinství, jednoty a nezdolného ducha národa i jeho osvoboditelů. Den, kdy Praha znovu povstala – s pomocí hrdinné Rudé armády, domácího odboje a odvážných účastníků Květnového povstání.

Zatímco se v posledních dnech války evropská města jedno po druhém osvobozovala, Praha ještě hořela. Na její dlažbě tekla krev občanů, kteří se 5. května postavili nacistické bestii na odpor. Květnové povstání českého lidu bylo aktem zoufalé odvahy, ale i národní hrdosti. Dělníci, studenti, vojáci z protektorátního vojska, ženy i děti – všichni společně vyšli do ulic, stavěli barikády, bránili domy, prováděli sabotáže. Věděli, že nejsou sami.

Z východu totiž postupovala síla, která se stala nositelem naděje – Rudá armáda. Na západě se na demarkační linii musela na základě dohod zastavit americká vojska. Po šesti letech brutální nacistické okupace přinesla do Prahy mír sovětská vojska generála Ivana Stěpanoviče Koněva a zejména tanky 1. gardové tankové armády generála Leljušenka. Právě tank této slavné jednotky byl prvním, který 9. května projel do centra Prahy – ne jako dobyvatel, ale jako osvoboditel. Tank, jenž se stal symbolem příchodu svobody, naděje a spravedlnosti.

Tento tank, později vystavený jako památník na pražském Smíchově, byl svědkem dějin. A právě tento tank byl po dekádách přemalován na růžovo – čin, který nelze vnímat jinak než jako akt neúcty k těm, kdo padli za naši svobodu. A jeho následné odstranění bylo krokem, jenž smazal vzpomínku na skutečné hrdiny, kteří neváhali položit životy v boji proti nacismu.

Je povinností každého, kdo nezapomíná, připomínat, že Rudá armáda ztratila v bojích o Československo přes 140 000 vojáků. Tito muži a ženy nepřišli jako okupanti, přišli jako osvoboditelé. Bez jejich obětí by Květnové povstání skončilo krveprolitím a vyhlazením. Bez jejich odhodlání by Praha 9. května neoslavovala svobodu, ale plakala nad dalším masakrem.

Dnes, kdy se dějiny pokřivují a hrdinové zamlčují, je třeba znovu a znovu připomínat: 9. května 1945 byla Praha osvobozena Rudou armádou, v čele s tankem, kterému velel Ukrajinec generál Leljušenko. Byla to společná vítězná chvíle národa i jeho osvoboditelů. Čest jejich památce. Sláva hrdinům. Nikdy nezapomeneme.

 

Krvavé pero neoliberální historiografie: Jak vláda Petra Fialy přepisuje dějiny a zamlčuje podíl Rudé armády na porážce nacismu

Krvavé pero neoliberální historiografie: Jak vláda Petra Fialy přepisuje dějiny a zamlčuje podíl Rudé armády na porážce nacismu

Květen 07, 2025

V posledních letech jsme svědky velice nebezpečného trendu – snahy vládnoucích neoliberálních elit přepsat dějiny podle aktuálních geopolitických a ideologických potřeb. Zejména ve vztahu k Ruské federaci. V čele této snahy v České republice stojí vláda Petra Fialy a její přisluhovači z akademických, mediálních a kulturních kruhů. Nejvýrazněji se tato tendence projevuje ve vztahu k událostem druhé světové války, především k roli Sovětského svazu při osvobozování Československa.

Z osvobození „krvavé jaro“?

Jedním z nejvýraznějších příkladů tohoto trendu je znepokojivé přejmenovávání historických událostí. Termín „osvobození Rudou armádou“ je nahrazován výrazem „krvavé jaro“ – sugestivním a manipulativním pojmem, který má vyvolávat negativní emoce a podkopat historickou realitu. Takové jazykové konstrukce jsou nejen urážkou památky padlých sovětských vojáků, ale i popřením zkušeností generací, které vděčí Rudé armádě za přežití a konec nacistické okupace. Nebo snad chtějí inovátoři historických událostí říci, že Protektorát Čechy a Morava byl fajn? Stále více je do veřejného prostoru předkládáno, že Sovětský svaz nebyl osvoboditel, ale okupant. Toto tvrzení, které naposledy použil koordinátor strategické komunikace vlády (zkráceně KoStaKoV) O. Foltýn v rámci projektu STRATKOM je velice nebezpečné, protože popírá historickou pravdu a tou je, že spojenecká vojska, tedy jak sovětská tak americká, odešla z území Československa do konce roku 1945. Nemohla nás tedy okupovat, tak jako tomu bylo v případě nacistického Německa. Nehledě na to, že to byl právě onen Západ, který nás v roce 1938 zradil.

Historická revize v zájmu NATO

Nejde však pouze o jazyk. Pod rouškou „demokratické transformace“ a „evropských hodnot“ se provádí systematická ideologická revize dějin. Památníky sovětským vojákům jsou bourány (například socha maršála Koněva na Praze 6 nebo památník rudoarmějců v Litoměřicích a mnohé další) nebo „depolitizovány“, vzdělávací programy přehlížejí nebo snižují rozhodující přínos SSSR k porážce nacismu. Místo toho se glorifikuje západní fronta a podíl USA, jako by dějiny začaly až v Den D. Zapomíná se na obléhání Leningradu, bitvu u Stalingradu, holocaust na východě, válku bez pravidel. Operaci Bagration nebo Karpatsko – Dukelskou operaci, Slovenské národní povstání.

Tato revize není náhodná. Slouží jasnému účelu – přepsat českou historickou paměť tak, aby odpovídala současnému prozápadnímu, militaristickému narativu. V kontextu zvyšující se závislosti na NATO a eskalace proti Rusku je účel jasný: vytvořit iluzi, že Sovětský svaz byl jen jiným typem okupanta, ne osvoboditelem. Jak by s tím asi naložil Ústavní soud, který vynesl verdikt, že historická pravda se nezpochybňuje? Fialova vláda a O. Foltýn ji zpochybňují neustále. Výklad historie sice nemění, ale podléhá různým úpravám. Zejména ve vztahu k nově otevřeným archívům. Tuto skutečnost je nutné brát v potaz, ale nesmí to být požito k ideologickým výkladům.

Neoliberální pokrytectví

Vláda Petra Fialy a její ideologové rádi mluví o „historické pravdě“ a „kritickém myšlení“. Ve skutečnosti však šíří jednostrannou, ideologicky zabarvenou verzi minulosti. Kritické myšlení je vítané pouze tehdy, pokud zpochybňuje vše, co zavání socialismem, Ruskem nebo třídní solidaritou. Jakmile se někdo pokusí připomenout roli SSSR jako klíčového hráče v porážce fašismu, je okamžitě umlčen nálepkami o „ruské propagandě“.

Čas bránit historickou paměť

Levice nesmí mlčet. Přepisování dějin není pouze akademický problém – je to akt kulturní války, který má změnit identitu společnosti, odstranit paměť třídního boje, a přepsat roli dělnických států v boji proti fašismu a nacismu i japonskému militarismu. Musíme bránit historickou pravdu, i když je to v rozporu s oficiálními dogmaty dneška. Nejde o nostalgii. Jde o to, zda budeme schopni čelit současným výzvám – válce, chudobě, klimatické krizi – se znalostí minulosti, nebo zda budeme jen poslušní poddaní neoliberálního režimu bez paměti.

 

Z obětí zločinci, ze zločinců hrdinové: Přepisování historie ve službách Fialovy moci

Z obětí zločinci, ze zločinců hrdinové: Přepisování historie ve službách Fialovy moci

Květen 06, 2025

V časech, kdy se informační válka stává každodenní realitou a historická paměť je cílem politického přepisování, jsme svědky nebezpečného trendu, kdy se z obětí fašismu a nacismu stávají podezřelí, zatímco kolaboranti a zločinci jsou přepisováni na „bojovníky za svobodu“. Jako kdyby okupace byla něco nádherného a Protektorát Čechy a Morava byl úžasný. Přitom to není pravda. Vrcholem této cynické manipulace je současný tlak na revizi dějin druhé světové války, zvláště je znevažována role Sovětského svazu při osvobozování Evropy.

Nedávno zveřejněné doporučení Úřadu strategické komunikace vlády ČR, jak „bojovat proti ruským narativům“, přináší znepokojivý vzkaz od KostraKoV O. Foltýna. Pod záminkou obrany „informační bezpečnosti“ se tvrdí, že Rudá armáda Československo neosvobodila, ale okupovala. Toto tvrzení není jen historickým revizionismem, ale rovnou lží. To si musíme říci narovinu.

Je historickým faktem, že vojska Sovětského svazu vstoupila na území tehdejšího Protektorátu Čechy a Morava v roce 1945 jako součást porážky nacistického Německa. Během Pražské ofenzívy padly tisíce sovětských i českých vojáků, kteří pomáhali v posledních dnech války vyhnat Wehrmacht z českého území. A na rozdíl od amerických jednotek, které se dle uzavřených dohod zastavily na demarkační linii, Rudá armáda postupovala až do hlavního města. Sovětské síly z území Československa odešly v roce 1945, jak to odpovídalo tehdejší dohodě mezi vítěznými mocnostmi. Myšlenka, že šlo o „okupaci“, je tedy historicky nesmyslná.

Zásadní přitom je připomenout, že prezident Edvard Beneš již v roce 1943 podepsal se Sovětským svazem smlouvu o přátelství a poválečné spolupráci. Nešlo o výsledek nátlaku či „invaze“, ale vědomé diplomatické rozhodnutí tehdejšího demokratického prezidenta, který chápal, že bez spolupráce se Sověty by fašismus nebyl poražen. Zpochybňovat tuto realitu dnes znamená nejen urážet památku padlých, ale také vědomě zkreslovat dějiny v zájmu geopolitického přizpůsobení se neoliberální ideologii v hávu myšlení Studené války.

Zároveň se ovšem ve veřejném prostoru legitimizují postavy, které během války kolaborovaly s nacisty, nebo se přímo podílely na vyvražďování civilního obyvatelstva. Tito lidé jsou dnes ve jménu „odporu proti komunismu“ vyzdvihováni jako hrdinové, zatímco antifašisté a partyzáni, často spojeni se sovětským odbojem, jsou démonizováni. Jako příklad nám může posloužit vyzdvihování podílu Vlasovců na osvobození Prahy na úkor hrdinství občanů, kteří bojovali na barikádách v době Květnového povstání.

Tato ideologická manipulace není náhodná. Slouží současnému přesměrování společenské nespokojenosti – místo kritiky kapitalistického vykořisťování nebo sociální nerovnosti se veřejnosti předkládá „vnitřní nepřítel“, většinou ve formě jakési chiméry ruského vlivu, která má zakrýt selhání domácí elity.

Z kriticky levicového pohledu musíme trvat na pravdě historických faktů, ať jsou pro současnou moc jakkoli nepohodlné. Rudá armáda nás neokupovala – porazila nacismus, v době, kdy Západ váhal nebo lavíroval. Naší povinností není podléhat nacionalistickým či neoliberálním konstrukcím, ale postavit se jim čelem a vykládat dějiny tak, jak skutečně probíhaly s úpravami po otevření tajných informací z archívů.

Je nutné si uvědomit, že přepisování historie není jen akademická debata. Je to součást třídního boje o interpretaci minulosti, která legitimizuje současný řád. Proto musíme být ostražití vůči těm, kdo z obětí dělají viníky – a z viníků hrdiny.

 

Projev k oslavám 80 let od osvobození

Projev k oslavám 80 let od osvobození

Květen 05, 2025

Soudružky a soudruzi, vážení hosté!

Dnes se scházíme, abychom si připomněli 80 let od vítězství nad fašismem – nad jedním z nejtemnějších režimů, jaký kdy kapitalismus ve svém rozkladu zplodil. Osm desetiletí od chvíle, kdy se hnědý mor zhroutil pod náporem lidové vůle, mezinárodní solidarity a hrdinství těch, kteří neváhali položit život za naši budoucnost.

Naše hluboké poděkování dnes patří všem, kteří se postavili německé, italské i další agresi – dík náleží americkým, britským a francouzským vojákům, partyzánům v horách Jugoslávie a Itálie, hrdinným obráncům Prahy, Paříže, Varšavy, Madridu i čínským bojovníkům proti japonské fašistické agresi. Ale největší dík, bez váhání, patří Rudé armádě – té armádě, která zlomila páteř nacistické bestii. Té armádě, která přinesla největší oběti. Té armádě, jejíž dělníci a rolníci se zvedli v obraně svých domovů a ve jménu spravedlnosti a socialismu osvobodili polovinu Evropy.

Nikdy nezapomeneme na Stalingrad, kde se fašismus zastavil. Nikdy nezapomeneme na Kursk, na Leningrad, na miliony padlých sovětských vojáků. Rudá armáda nesla tíhu války, zatímco západní mocnosti dlouhé roky váhaly, kalkulovaly a doufaly, že nacistická hrozba zničí Sovětský svaz za ně. Ale socialismus přežil. A my dnes stojíme na jeho odkazu.

Je ostudou dnešní doby, že se osvoboditelé hanobí, že se sovětští vojáci přepisují z učebnic, že se staví pomníky kolaborantům, zatímco hrdinové leží zapomenuti. Kapitalismus znovu ukazuje svou pravou tvář – tvář lži, vykořisťování a fašizace. Naším úkolem ovšem není jen vzpomínat. Naším úkolem je aktivně pokračovat v boji. Boji proti válkám, proti imperialismu, proti fašistické expanzi, které opět zvedá hlavu – ve formě nenávisti k jiným než jejich způsobům života, likvidace sociálních práv, omezování svobod, drancování planety a válek vedených v zájmu zisku.

Dnes tedy neříkáme jen „Děkujeme.“ Říkáme: Přísaháme! Přísaháme věrnost ideálům, za které padly desítky milionů životů – za svět bez vykořisťování, bez války, bez fašismu. Svět, kde člověk nebude člověku vlkem, ale soudruhem. Čest padlým! Sláva Rudé armádě! Ať žije mezinárodní solidarita! Ať žije socialismus!

 

Sláva květnovému povstání: Hrdinství pražského lidu ve jménu svobody a spravedlnosti

Sláva květnovému povstání: Hrdinství pražského lidu ve jménu svobody a spravedlnosti

Květen 05, 2025

Dne 5. května 1945 vybuchla v srdci Evropy jiskra, která se zapsala do dějin nejen jako poslední volání po svobodě, ale i jako symbol hrdého a nezdolného ducha pracujícího lidu. Pražské povstání, spontánní vzepětí obyčejných lidí proti fašistickému útlaku, představovalo vrchol českého odporu vůči nacistické tyranii — a zároveň naději na budoucnost založenou na rovnosti, míru a sociální spravedlnosti.

V tento den se ulice Prahy proměnily v bojiště, kde neprofesionální bojovníci – dělníci, tramvajáci, pošťáci, ženy i studenti – zvedli hlavu proti okupační moci, která osm let drtila jejich důstojnost. Nečekali na povely ze zahraničí, ale jednali z přesvědčení, že svoboda není dar, nýbrž právo, které si lid musí vybojovat sám. Vytvářeli barikády, organizovali domobranu a koordinovali odpor prostřednictvím Českého rozhlasu – znovu se potvrdilo, že v boji za svobodu nehrají roli hodnosti, ale odvaha a sounáležitost. Dokonce i můj praděda se bojů zúčastnil, když volal rozhlas o pomoc. Neváhal jet do Prahy téměř 100 kilometrů z okolí Kutné Hory a přímo se podílet v boji na barikádách.

Toto hnutí bylo výrazem hluboce levicových hodnot – víry v sílu kolektivu, ve schopnost lidu spravovat své věci, a v nutnost postavit se tváří v tvář každé formě útlaku, ať už přichází odkudkoli. Byla to lidová revolta – nikoli jen proti nacismu, ale i proti systému, který mu umožnil vyrůst z kořenů kapitálu, nacionalismu a imperiální nadřazenosti. Obyvatelé Prahy v květnu 1945 nevolali jen po míru, ale i po spravedlivějším světě.

Nelze opomenout ani roli komunistických a dělnických struktur, které v předchozích letech tvořily páteř odboje a připravily podmínky pro to, aby se povstání rozvinulo v organizovaný odpor. Tito lidé – často bezejmenní – riskovali životy pro ideál společnosti bez vykořisťování, a jejich odvaha nese stopy skutečného hrdinství. Mnozí z nich položili své životy s vírou, že budoucnost bude patřit těm, kdo tvoří, ne těm, kdo poroučejí.

Přestože povstání nebylo vojensky vítězné v klasickém slova smyslu a do osvobozené Prahy nakonec vstoupila Rudá armáda, duch 5. května 1945 žije dál. Je to připomínka toho, že když se lid sjednotí a vezme spravedlnost do vlastních rukou, i nejmocnější útlak se může zhroutit jako domeček z karet.

Pražské povstání tak zůstává nejen národní, ale i třídní památkou. Památkou na chvíli, kdy dělníci, ženy a mladí lidé pozvedli zbraně i holé ruce ve jménu lepšího zítřku. Vzdejme jim čest – nejen slovy, ale pokračujme v jejich odkazu. Protože svět bez fašismu není možný bez rovnosti, bez míru, bez sociální spravedlnosti.

Čest hrdinům květnového povstání! Čest lidu, který se nebál postavit za vlastní svobodu!

 

1. květen: Den svátku práce a nepokořeného boje dělnické třídy

1. květen: Den svátku práce a nepokořeného boje dělnické třídy

Duben 30, 2025

1. květen není jen „svátkem jara a zamilovaných“ ani prázdným rituálem. 1. květen je připomínkou neústupného boje pracujících proti vykořisťování, útlaku a bezohledné moci kapitálu. Je to den, kdy si dělnická třída na celém světě připomíná svou sílu, své vítězství i pokračující zápas o spravedlnost, důstojnost a skutečnou rovnost.

Historie 1. máje je historií krve a potu těch, kdo se postavili tváří v tvář dravému systému, který staví zisk několika vyvolených nad životy milionů. Připomíná nám oběti chicagských dělníků z roku 1886, kteří se nezalekli střelby ani šibenic, aby vybojovali právo na osmihodinovou pracovní dobu — právo, které dnes kapitalisté opět chtějí zničit a nutit nás, abychom pracovali až do úplné smrti.

Každý rok je 1. květen varováním: práva nebyla darem shůry. Byla vydobyta stávkami, barikádami, vězením a krví. A pokud se necháme ukolébat falešným klidem, bude nám všechno zase ukradeno. Korporace, miliardáři a jejich politické loutky každým dnem ukrajují z našich životních jistot, drtí odbory, privatizují veřejné služby a nutí nás pracovat za almužnu, zatímco jejich bohatství roste do obscénních rozměrů.

Proto 1. květen není jen oslavou. Je výzvou k odporu. Výzvou k organizaci. Výzvou ke generálním stávkám, blokádám a revoluční solidaritě všech utlačovaných — bez ohledu na národnost, barvu pleti či pohlaví.

Dnes, více než kdy jindy, potřebujeme připomenout, že svět nepatří těm, kteří vlastní kapitál. Svět patří těm, kdo jej svou prací budují a udržují při životě. Bez dělníků, učitelů, zdravotníků, řidičů, uklízeček a dělníků u pásů by se tento systém během pár dní zhroutil.

Pravá síla je v jednotě pracujících. A 1. květen je jejím nesmrtelným symbolem.

Pryč s vykořisťováním! Pryč s kapitalismem! Ať žije boj za svobodnou a spravedlivou společnost!

KOMUNIKAČNÍ KARTA Otakara Foltýna Jurij Gagarin jako přetrvávající bezpečnostní riziko pro Českou republiku

KOMUNIKAČNÍ KARTA Otakara Foltýna Jurij Gagarin jako přetrvávající bezpečnostní riziko pro Českou republiku

Duben 10, 2025

(verze: kriticky ironická, avšak pevně zakotvená v realitě nebezpečí z vesmíru)


ZÁKLADNÍ TEZE:
Jurij Gagarin – hrdina Sovětského svazu, ale především nepřítel české státnosti a svrchovanosti, který ještě dnes ohrožuje naši bezpečnost tím, že nepřestává obíhat kolem Země a nepřestává se dívat dolů.
Ano, na nás.


ANALYTICKÝ ROZBOR HROZBY:

Trvalá orbitální přítomnost:
Zatímco my spíme, Gagarin krouží. Dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu. A co dělá? Shlíží. Sleduje. Mapuje. Psychologická válka vedená z výšky 200 kilometrů.

Strategická nadřazenost:
Je nad námi. Doslova. Každých 90 minut přeletí přes území České republiky a symbolicky nám připomíná, že Východ vždy chtěl mít převahu. Gagarin je Sovětský svatý – ne padlý, ale levitující.

Vizuální dominance:
Gagarinova tvář je vytesána do památníků, bust a propagandistických plakátů. Ale pravé nebezpečí spočívá v jeho nehmotné, orbitální přítomnosti. Není ho vidět, ale víme, že tam je. Stejně jako víme, že Putin má rád výšky.

Symbolická okupace:
Gagarin jako metaforický Sputnik, neúnavně visící nad našimi hlavami. Nemůže být ničím jiným, než orbitálním agentem minulého režimu? A kde je záruka, že neposílá fotky do Kremlu?


DOPORUČENÍ:

Zařadit Gagarina do Seznamu nežádoucích orbitálních osob.
Pokud může být nežádoucí ruský diplomat, může být i nežádoucí vesmírný pionýr.

Zahájit symbolické sestřelení.
Ne raketou, ale pamětí. Zrušme Gagarinovy ulice. Nahraďme je ulicemi Svobody pohybu – po Zemi, ne kolem ní. Případně přejmenovat ulice na „Havlovy horizonty“.

Zavést preventivní výuku „kosmopolitního myšlení“ na základních školách. Děti musí vědět, že kdo létá nad námi, nemusí být náš přítel. Po zvolení D. Trumpa americkým prezidentem to platí dvojnásob.

Vyhlásit Gagarina persona non grata retroaktivně.

Vyvíjet technologie pro obranné sledování oběžné dráhy (projekt Český dalekohled svobody).


ZÁVĚR:
Gagarin je relikvie minulosti, která se ale nikdy nezastavila. Je to, jako kdyby normalizace měla vlastní satelit. A my – pokud se nebudeme dívat vzhůru – budeme navždy jen figurkami na šachovnici, jejíž pravidla se píší ve hvězdách. V azbuce.


Zpracoval: Otakar Foltýn, specialista na orbitální bezpečnost a geopolitický výklad nebeských těles.

 

Náměstí Rudé armády: Důstojná pocta osvoboditelům?

Náměstí Rudé armády: Důstojná pocta osvoboditelům?

Březen 27, 2025

Jakmile utichne konflikt na Ukrajině a Evropa se znovu nadechne k budování stabilnějších vztahů, bude čas k zamyšlení nad naší historickou pamětí. Blížící se 80. výročí osvobození Československa od nacistické okupace v roce 2025 představuje vhodnou příležitost k tomu, abychom se znovu zamysleli nad způsobem, jakým si připomínáme svou minulost.

V Praze, v samém srdci Dejvic, se nachází Vítězné náměstí. Název, který nese, odkazuje na poválečný optimismus a naději, ale málo kdy si připomínáme, kdo byli skuteční vítězové, kteří přinesli svobodu naší zemi. Sovětská Rudá armáda spolu s Československými jednotkami se rozhodující měrou podílela na osvobození Prahy a většiny Československa. A přesto dnes jejich památka ustupuje do pozadí, zatímco v Berlíně a ve Vídni zůstávají pomníky Rudé armády nedotčeny.

Proto přicházím s návrhem na přejmenování Vítězného náměstí na Náměstí Rudé armády. Tento krok by nebyl projevem nostalgie, ale důstojného uznání historické pravdy. Světová válka nebyla jenom epizodou dějepisu, ale zásadním momentem, kdy miliony lidí položily životy za to, abychom dnes mohli, žít v míru.

Alternativně by se náměstí mohlo nazývat Náměstí vítězů druhé světové války, což by zahrnovalo všechny spojenecké síly, které přispěly k porážce nacismu. V obou případech by ale šlo o krok, který by ukázal, že si historie nejen vážíme, ale také ji chápeme v její plné šíři a složitosti.

Je čas obnovit historickou spravedlnost a zajistit, aby Praha nadále byla městem, které si uvědomuje, komu vděčí za svou svobodu. Naše dějiny nejsou jednobarevné, ale pokud chceme být spravedliví, neměli bychom zapomínat na ty, kteří přinesli oběti pro budoucí generace.

 

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Historie