Krvavá Jane a STANuše – dvojnice nebo dojnice?

Krvavá Jane a STANuše – dvojnice nebo dojnice?

Září 16, 2025

Výroky ministryně obrany Jany Černochové a europoslankyně Danuše Nerudové (přezdívaná STANuše) směrem k období druhé světové války by mohly být na první pohled brány jen jako úlety v politickém provozu, případně jako výplody myšlenkové temnoty. Problém je, že se jedná o nebezpečné přepisování dějin, které má fatální následky pro společnost. Když totiž začneme zpochybňovat základní historická fakta, otevíráme dveře nejen manipulaci, ale i ideologickým bludům a šíření dezinformací.

Černochová, přezdívaná „krvavá Jane“, se rozhodla, že druhou světovou válku nezačal Hitler, ale Sovětský svaz. Takové tvrzení není jen fabulace – to je čistá hysterie, která by snad mohla obstát u stolku v hospodě, ale nikoli z úst ministryně. V její verzi dějin se patrně jedná o zlověstné spiknutí Moskvy, která prý rozpoutala celosvětový konflikt, zatímco nacistické tanky a vyhlazovací politika jsou jen jakýmsi nedorozuměním.

Danuše Nerudová naopak objevila nový kontinent – podle ní Československo osvobodili Američané. Patrně přehlédla, že americká armáda se zastavila u Plzně, a že Praha, Brno či Ostrava byly osvobozeny Sovětskou armádou, kde působily i československé brigády, za cenu statisíců životů. Není to jen „chyba v mapě nebo hlavě“ – je to záměrné vymazávání obětí a přepisování dějin do ideologicky pohodlnější verze. O to groteskněji pak působí její apel směrem k občanům: „Ve volbách nevolte debily.“ Jenže právě tato věta ukazuje, kdo se oním „debilem“ nakonec jeví být.

Obě dámy jako by byly dvojnice: Černochová lační po krvi a válčení, zatímco Nerudová našla svůj domovský přístav v dozimetrickém hnutí STAN – straně prošpikované korupcí, podivnými machinacemi a v pozadí zakrývající několik mrtvých. Jenže jejich spojení není jen v nebezpečných výrocích, ale i v ochotě ohýbat realitu. Začínám mít pocit, že nejsou jen dvojnice, ale i dojnice – dojnice ideologických floskulí, které mají krmit veřejnost falešnými obrazy dějin.

Dějiny je nutné vykládat tak, jak skutečně proběhly – s respektem k faktům a obětem. Nesmí se z nich stávat politická hračka ani marketingový produkt. Černochová i Nerudová nám ale předvedly pravý opak: fabulace, hysterii a bezostyšnou snahu ohnout pravdu podle aktuální pravicové noty. To není jen trapné, to je nebezpečné!

 

NATO: Aliance, která se nejprve zmenšovala a pak znovu rostla

NATO: Aliance, která se nejprve zmenšovala a pak znovu rostla

Září 06, 2025

Od svého založení v roce 1949 NATO nikdy nebylo o „sebeobraně svobodného světa“. Bylo to také o impériích, ilegálních válkách, koloniích, a jejich postupném rozkladu. Ačkoli dnešní mapa aliance vypadá impozantně – 32 členů a přes miliardu obyvatel – realita původní aliance byla ještě větší, jen jinak.

Zmenšování aliance (1949–1990)

Když NATO vzniklo, připojila se k němu nejen samotná Francie, Velká Británie či Nizozemsko, ale s nimi automaticky i jejich kolonie a závislá území. V praxi to znamenalo, že NATO v roce 1949 zahrnovalo části Afriky, Karibiku, Pacifiku i Asie. Francouzská severní Afrika, britské koloniální državy nebo nizozemská Indonésie se tak fakticky ocitly pod „atlantickým deštníkem“.

Jenže jak postupovala dekolonizace, aliance se zmenšovala. Maroko, Alžírsko, Ghana, Indie, Singapur – všude, kde padala vlajka impéria, NATO ztrácelo svůj teritoriální rozsah. V 60. a 70. letech 20. století tak aliance přišla o většinu svého „globálního“ dosahu a redukovala se de facto na Evropu a severní Ameriku.

Paradoxně tak v době vrcholu „studené války“ mohutnosti NATO územně ubývalo. Na konci 80. let minulého století sice aliance disponovala 16 členy, ale už zdaleka ne impérii, která kdysi garantovala.

Růst po roce 1999

Obrat přišel až po rozpadu Sovětského svazu a celého východního bloku. V roce 1999 vstoupilo do NATO Polsko, Česko a Maďarsko – první státy, které patřily do sféry vlivu Sovětského svazu. Následovala expanze na Balkán, do Pobaltí, a nakonec i do Skandinávie, s Finskem (2023) a Švédskem (2024). Počet členů se zdvojnásobil. NATO se stalo největší vojenskou aliancí v historii nejen svou silou, ale i geografickým rozsahem.

Nemůžeme se tedy divit dnešním obavám ze strany Ruska, které se musí cítit rozpínavostí NATO zcela jistě ohroženo. Ostatně všechny útoky na tento stát, případně Sovětský svaz, vždy přišly ze západu. Pokud pomineme šarvátky s Japonskem (Chalchyn gol) nebo Čínou (Ussuri), které měly jen lokální dosah. Navíc ujištění, že se po rozpadu Varšavské smlouvy nebude NATO rozšiřovat, vzalo za své. Zejména ve vztahu rozšiřování paktu směrem na východ.

Zatímco dříve se aliance „scvrkávala“ úměrně úpadku evropských impérií, po roce 1999 rostla díky připojování států, které kdysi patřily do jiné sféry vlivu. Tento růst není jen vojenský, ale i politický: rozšiřuje se definice „Západu“ a s ní i představa, že NATO je de facto civilizační projekt.

Války, které nebyly vyhrány

Na papíře jde o nejsilnější vojenský blok dějin. Přesto má NATO jednu velkou trhlinu: nikdy žádnou válku nevyhrálo jako aliance a často se spolupodílelo na ilegálních válkách.

V Koreji (1950–53) se účastnily členské státy, ale šlo o koalici pod vlajkou OSN, nikoli NATO.

Ve Vietnamu bojovaly Spojené stát – členský stát NATO.

V Afghánistánu (2001–21) se sice NATO poprvé formálně angažovalo, ale konečný výsledek byl odchod a posléze návrat Tálibánu.

V Iráku (2003) šlo o „koalici ochotných“, nikoli o alianci jako celek.

V Libyi (2011) NATO sice bombardovalo, ale nepřineslo stabilitu a zemi ponechalo v chaosu.

NATO tedy působí spíše jako politická značka legitimity než jako vojenský nástroj vítězství. Jednotlivé státy mohou v jeho rámci či vedle něj vesele válčit bez odpovědnosti, ale aliance jako celek se proměnila spíš v organizační rámec než v reálnou „armádu Západu“.

Kritický paradox

Z levicového pohledu je dnešní NATO paradoxní projekt. Přežilo dekolonizaci, i když bylo původně koloniální aliancí. Přežilo konec studené války, i když ztratilo původního nepřítele. A přežívá i vlastní vojenské neúspěchy, protože se opírá o hegemonii USA a politickou víru menších států, že členství poskytuje pojistku. Jenže ona pojistka je pouze na papíře a nikde není napsáno, že ostatní členské země přijdou té druhé na pomoc. Jako příklad nám může posloužit válka mezi dvěma zeměmi NATO, které mezi sebou vedly spor o Kypr (Turecko a Řecko). Přišel snad někdo jednomu nebo druhému na pomoc?

Aliance, která se nejprve zmenšovala s úpadkem impérií, dnes roste na troskách jiného impéria – sovětského. Přesto její vojenská bilance zůstává slabá. Nevyhrává války, pouze se jich „účastní“. To ale možná vystihuje i její skutečnou funkci: udržovat politickou jednotu Západu, nikoli vítězit na bojišti. Ostatně NATO mělo být rozpuštěno počátkem 90. let 20. století, když se rozpouštěla Varšavské smlouva. Vstup České republiky do paktu NATO byl ryze politický krok a nikdo se nikoho z občanů neptal v referendu, což byla zásadní chyba.

 

Operace Dunaj a ukrajinský podíl: zapomenutá fakta o roce 1968

Operace Dunaj a ukrajinský podíl: zapomenutá fakta o roce 1968

Srpen 18, 2025

Když se dnes v českém veřejném prostoru mluví o invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968, často se tento čin redukuje pouze na osobu Leonida Brežněva (narozeného na Ukrajině) a anonymní „sovětské tanky“. Česká pravice ráda operaci líčí jako výhradně moskevský diktát, a někdy dokonce navozuje dojem, že šlo o jednotný čin „ruské armády“. Historická fakta ovšem ukazují složitější obraz. A ten je nepříjemný zejména proto, že řada hlavních velitelů invaze pocházela z území dnešní Ukrajiny.

Velitelé operace Dunaj a jejich původ

Ivan Ivanovyč Pavlovskyj (1909, Teremkovcy, Podolí – dnešní Chmelnická oblast, Ukrajina)
Armádní generál, hlavní velitel celé operace Dunaj.

Vasyl Filypovyč Margelov (1908, Jekatěrinoslav – dnes Dnipro, Ukrajina)
Velitel sovětských výsadkových vojsk (VDV).

Florian Siwicki (1925, Luck, tehdy Polsko, dnes Ukrajina)
Velitel polské 2. armády.

Jurij Andrejevič Naumenko (1915, Romny, dnešní Sumská oblast, Ukrajina)
Velitel 11. gardové armády.

Ivan Ivanovyč Jurpolskyj (1919, Potaš, dnešní Čerkaská oblast, Ukrajina)
Velitel 8. gardové armády.

Pět z klíčových velitelů invaze – včetně nejvyššího velitele Pavlovského – se narodilo na území dnešní Ukrajiny.

Operace Dunaj tedy nebyla jen „moskevským projektem Brežněva“, jak je nám neustále předkládáno rádoby odborníky z Ústavu pro studium totalitních režimů. Byla to akce celé sovětské vojenské struktury, v níž výrazně dominovali velitelé původem z Ukrajiny. Redukovat invazi na „ruskou“ je tedy historicky nepřesné.

Rumunská perspektiva: stín Pražského jara

Právě tuto šíři a mnohovrstevnatost invaze ukazuje i Mihai Retegan ve své knize 1968 – Ve stínu Pražského jara. Autor zdůrazňuje, jak Rumunsko – člen Varšavské smlouvy – odmítlo účast na okupaci. Nicolae Ceaușescu se dokonce veřejně postavil proti invazi a vyjádřil solidaritu s Československem.

Z rumunských archivů, které Retegan analyzuje, vyplývá, že invaze byla vnímána nejen jako sovětský tlak na Prahu, ale i jako ukázka dominance Moskvy nad ostatními „bratrskými“ státy. Rumunsko se ocitlo „ve stínu Pražského jara“, protože na jedné straně sdílelo obavy z československé liberalizace, na straně druhé se bálo vlastní sovětské intervence.

Tato perspektiva ukazuje, že i uvnitř socialistického bloku existovala pluralita názorů – a že Brežněv neměl zdaleka jednotnou podporu. To je další argument proti dnešnímu narativu, který vše zjednodušuje na „Brežněv a ruští tankisté“.

Navíc je nutné poznamenat, že na území tehdejšího Československa nebyla do roku 1968 cizí vojska. Na rozdíl od okolích zemí – vyjma Rakouska. Lze tvrdit, že by sovětská vojska dříve nebo později přišla, aby si udržela svoji sféru vlivu. Podobně jako to dělaly USA například ve Vietnamu v rámci své politiky „zadržování komunismu“. Svět byl v té době rozdělen na dva bloky dle výsledků druhé světové války. Jednomu bloku vévodily USA, tomu druhému SSSR. Intervence vojsk Varšavské smlouvy byla tedy ve své podstatě „bratrskou agresí“.

Dnes, v době války Ruska proti Ukrajině, se objevují snahy interpretovat dějiny tak, aby Ukrajina byla líčena jen jako oběť „ruského imperialismu“. Avšak dějiny roku 1968 ukazují i jinou stránku: Ukrajina byla pevně zapojena do sovětského vojenského aparátu a mnoho jejích rodáků neslo přímou odpovědnost za okupaci Československa. Jako příklad můžeme uvést otce bratří Kličků, jehož rodina žila v Mimoni.

To samozřejmě neznamená, že bychom měli vinu přenášet na ukrajinský národ jako celek – odpovědnost nesl sovětský systém. Ale připomíná nám to, že historie je složitější, než jak ji líčí dnešní ideologické narativy. Zejména odbor Strategické komunikace vlády (STRATKOM).

Operace Dunaj nebyla jen „ruská“ – byla to operace sovětská, vedená lidmi narozenými na Ukrajině, podřízenými moskevskému vedení, a současně odmítnutá jinými státy Varšavské smlouvy, především Rumunskem. Ignorovat tento obraz znamená podléhat zjednodušeným výkladům. A právě proti nim bychom měli být nejvíce ostražití. Nejen v době předvolební kampaně.

 

Operace Dunaj v roce 1968 a současnost

Operace Dunaj v roce 1968 a současnost

Srpen 18, 2025

Když se dnes v českém veřejném prostoru mluví o invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968, velmi často se se zdůrazňuje podobnost se současnou ruskou speciální vojenskou operací na Ukrajině (SVO).  Usilovně se hledají paralely a česká pravice ráda události líčí jako ukázku sovětského/ruského imperialismu. Historická fakta ovšem ukazují složitější obraz. Jistá paralela tady samozřejmě je. V obou případech vojenská akce vyjadřovala pocit ohrožení Sovětského svazu/Ruska ze strany západu a NATO. Tehdy šlo o reakci na rozmístění nových západních raket na území NSR a případná nová ohrožení z toho vyplývající.

Československo (ČSSR) v té době na svém území nemělo rozmístěné jednotky Sovětské armády a nebyly zde ani sklady ve kterých by bylo možné skladovat jaderné hlavice. V případě válečného konfliktu by spojenecká vojska musela překonat značné vzdálenosti, než by bylo možné poskytnout reálnou pomoc ČSLA a trvalo by velmi dlouho, než by byly doručeny jaderné hlavice pro její raketová vojska. V případě vojenských komplikací na území ČSSR by došlo k ohrožení křídel armád NDR a PLR a na jejich území rozmístěných jednotek Sovětské armády. ČSSR také přímo hraničila s územím SSSR a v případě jejího pádu by došlo k ohrožení jednotek Maďarska i Rumunska, případně poté i Bulharska.

Vedení tehdejšího prezidenta Antonína Novotného po celá 60. léta 20. století reagovalo na požadavek vybudovat chráněné sklady jaderných hlavic na našem území pomalu a liknavě. Neustále slibovalo, ale nekonalo. Tato situace byla z hlediska Varšavské smlouvy velmi problematická.

Podle některých studií tento problém byl považován za daleko zásadnější, než společenské změny, které nastaly po lednu 1968. U nového vedení strany a státu nebyla žádná chuť plnit požadavky velení Varšavské smlouvy a budování skladů nabíralo stále větší zpoždění.

Dnes už se nedozvíme, zda při plánování operace byl hlavní důraz položen na vojenské otázky, nebo na ohrožení společenského zřízení. Možná to byla kombinace obojího a narůstající neklid v československé společnosti umocnil obavy z vojenského ohrožení celé Varšavské smlouvy.

S oblibou se také řeší národnost velitelů operace a složení politického vedení SSSR. Osobně to vidím jako zástupný problém. Vzhledem k velikosti jednotlivých svazových republik, počtu obyvatel a hospodářské vyspělosti bylo logické, že většinu velitelského sboru tvořili důstojníci Ruské a Ukrajinské národnosti. Nebylo to zřejmě ale tak podstatné, jak se nám to jeví dnes.  Hranice mezi republikami byly stanoveny administrativně, ne vždy se kryly s hranicemi osídlení jednotlivých národností.

Důstojníci a straničtí funkcionáři byli často překládáni a plnili své úlohy bez ohledu na to, ze které svazové republiky pocházeli. Jistá paralela je tady i v současnosti. Vrchní velitel SVO je národností Rus a jeho rodina dodnes žije na území Ruské federace. Stejně tak je to u nově jmenovaného velitele letectva SVO. I on je národností Rus a narodil se v Brjanské oblasti RF.

Rozhodně bychom se měli vyvarovat zjednodušování a hledání jednoduchých paralel. Jak už jsem napsal, osobně vidím srovnání jenom v pocitu ohrožení a vytváření mezinárodního napětí. V každé době byly okolnosti trochu jiné, ale v obou případech následovala vojenská akce. V roce 1968 neskončila krveprolitím, a i západní státy reagovaly zdrženlivě. Vůdci západních zemí té doby si byli vědomi rizika, které by přinášel ozbrojený konflikt, a do situace v ČSSR nezasáhli a omezili se na slovní odsouzení invaze.

V roce 2022 narostlo západním vůdcům značně sebevědomí, měli velký pocit vojenské
a hospodářské převahy nad ruskou federací. Nakonec Ruská federace neměla a nemá vojenské zdroje, jakými disponoval SSSR v roce 1968. Nabyli tedy přesvědčení, že do konfliktu mohou zasáhnout a vhodnou kombinací vojenských a hospodářských nástrojů mohou tento konflikt i vyhrát a zásadním způsobem destabilizovat Ruskou federaci.

Ukázalo se, že jejich předchůdci byli mnohem prozíravější a lépe hodnotili důsledky svých činů. Jejich postoj se nám nemusí líbit. Určitě se najde mnoho lidí, kteří jej odsoudí. Mnoho lidí má potřebu modelovat, jaký by byl možný společenský vývoj, pokud by k operaci Dunaj nedošlo, nebo kdyby se západ zachoval jinak. Jsou to ale jen slova. Historie nezná kdyby.

Přiklad konfliktu na Ukrajině ukazuje, že škody a důsledky ponese Ukrajina po celé generace. Milióny lidí emigrovaly a mnoho z nich se už nikdy nevrátí. Statisíce lidí padlo nebo bylo zmrzačeno. Hospodářství je rozvráceno a bude trvat dlouhé roky, než se dá znovu do pořádku. Cena je obrovská. Přímo se nabízí myšlenky, zda nebylo v jednotlivých obdobích rozumnější zohlednit pocit ohrožení Ruské federace a zda se neměla hledat mírová řešení. Mír je totiž to nejcennější, co lidstvo může mít.

Pocit velikášství a nadřazenosti, přecenění vlastních schopností a ignorování pocitu ohrožení bezpečnosti u Ruské federace vede neočekávaným tragickým důsledkům. Cena, kterou platí Ukrajinci za tento zbytečný konflikt je dle mého názoru příliš vysoká.

Vlastně jsme měli velkou kliku, že vůdci západu v roce 1968 zachovali chladnou hlavu, neeskalovali konflikt a ukrajinské zkušenosti nás uchránili. Kdyby se zachovali jinak, možná by mnoho z nás tento článek dnes nečetlo. Dějiny jsou takové, jaké jsou a na tom nikdo nic nezmění. Co v nějaké době vypadá jako tragédie, se v jiné době může jevit v úplně jiném světle.

 

 

Jaderný holocaust jako triumf impéria: 80 let od zločinu v Hirošimě a Nagasaki

Jaderný holocaust jako triumf impéria: 80 let od zločinu v Hirošimě a Nagasaki

Srpen 05, 2025

Před osmdesáti lety, v srpnu 1945, Spojené státy americké svrhly atomové bomby na japonská města Hirošimu a Nagasaki. Tímto aktem nebyl pouze ukončen druhý imperialistický světový konflikt, ale také byla otevřena nová kapitola dějin – éra nukleární hrozby, v níž mocnosti rozhodují o životě a smrti milionů lidí jediným stiskem tlačítka. Dnes, v době, kdy se znovu rozhořívá militarismus a jaderné zbraně se vracejí do politického slovníku jako „odstrašující prostředek“, je nezbytné tuto událost číst bez iluzí a bez omluv. Nešlo o žádnou nutnost. Šlo o genocidní akt, demonstraci síly a test nové zbraně na civilním obyvatelstvu.

Mýtus o „zachráněných životech“

Oficiální narativ USA – dodnes používaný v mainstreamových učebnicích dějepisu – tvrdí, že shození bomb zachránilo životy amerických vojáků, které by stála invaze do Japonska. Tento argument je morálně perverzní a historicky lživý. Archivní materiály a výpovědi tehdejších generálů (např. Dwight D. Eisenhower nebo William Leahy) ukazují, že Japonsko bylo již na pokraji kapitulace. Sovětský svaz vstoupil do války proti Japonsku a bleskově ničil japonské pozice v Mandžusku. Kapitulace byla otázkou času. Atomové bomby tedy nebyly vojenskou nezbytností – byly politickým vzkazem: nově vzniklá jaderná mocnost diktuje podmínky světu.

Zkouška zbraně – na lidech

Hirošima a Nagasaki nebyly „vojenské cíle“ – byly to živé laboratoře. Jde o příklad kolonialismu v jeho nejčistší podobě: USA otestovaly zbraň masového ničení na ne-bílém obyvatelstvu, na lidech, kteří byli z jejich pohledu postradatelní. Historikové jako Howard Zinn nebo Noam Chomsky opakovaně upozorňují, že v americkém vojenském plánování se zcela cynicky počítalo s tím, že masivní civilní oběti jsou přijatelnou „daňí“ za demonstraci síly před SSSR. Ať už šlo o Hirošimu nebo o Nagasaki (město s vysokým podílem katolické minority – ironická ukázka americké „křesťanské morálky“), šlo o pečlivě vybrané cíle z hlediska maximálního psychologického dopadu.

Jaderný apartheid a imperiální propaganda

Od té doby se jaderné zbraně staly nástrojem geopolitické nerovnosti. „Západní“ státy si monopolizovaly právo vlastnit tyto zbraně, zatímco jiným je zakazují. Tato pokrytecká logika je jádrem tzv. jaderného apartheidu. Dnes USA a jejich spojenci moralizují o íránském nebo severokorejském jaderném programu, zatímco samy mají tisíce hlavic a modernizují svůj arzenál. Není to bezpečnost, co jim vadí – je to ztráta kontroly. Stejně jako v roce 1945: problém není zbraň samotná, ale kdo ji má.

Hirošima a Nagasaki jako památník barbarství kapitalismu

Jaderný holocaust není tragédií minulosti – je trvale přítomným varováním. Je důkazem, že v kapitalistickém systému, založeném na moci, konkurenci a dominanci, není nic posvátného – ani lidský život. Miliony civilistů shořely na popel ne proto, že „muselo být učiněno spravedlnosti zadost“, ale proto, že se elity rozhodly ukázat, co dokážou. Tento akt barbarství byl ospravedlněn jako „konec války“ – ale v pravdě šlo o začátek nové války: studené války, jaderného vydírání, trvalé militarizace a globální nerovnosti.

Pamatujme – a bojujme

Připomínat si 80 let od Hirošimy a Nagasaki neznamená pouze truchlit. Znamená to klást odpor. Znamená to volat po odzbrojení, po zrušení jaderných zbraní, po zúčtování s koloniálním a imperialistickým dědictvím. Znamená to odmítnout svět, kde o životě milionů rozhodují zasedací místnosti Pentagonu nebo Kremlu. Znamená to vybudovat spravedlivý, rovnostářský a mírový svět – bez bomb, bez armád, bez impérií.

Nikdy nezapomeneme. Nikdy neodpustíme. Za Hirošimu, za Nagasaki, za všechny oběti mocenského šílenství.

 

Jaderný holokaust v Hirošimě a Nagasaki: brutální akt státního terorismu USA

Jaderný holokaust v Hirošimě a Nagasaki: brutální akt státního terorismu USA

Srpen 05, 2025

Svržení atomových bomb před 80 lety na japonská města Hirošimu a Nagasaki 6. a 9. srpna 1945 nebylo jen „kontroverzní rozhodnutí“, jak tvrdí oficiální narativy a média, ale brutální akt státního terorismu. Šlo o bezprecedentní projev vojenské perverznosti a technologické arogance kapitalistické velmoci, USA, která za účelem demonstrace síly ochotně obětovala desetitisíce nevinných životů. Spojené státy tímto činem nejen porušily základy mezinárodního humanitárního práva, ale také otevřely brány nové éře jaderného barbarství, v níž se mocenské kalkulace staví nad lidskou důstojnost.

Oficiální propagandistické zdůvodnění – že šlo o urychlení konce války a záchranu milionů životů – je cynická lež sloužící k ospravedlnění masové vraždy. Historická fakta i výpovědi samotných amerických generálů ukazují, že Japonsko již bylo vojensky poraženo a hledalo cestu k vyjednávání. Zejména po masivním konvenčním bombardování japonských měst a Tokia, na které byly svrženy vesměs zápalné pumy, protože tamní města byla postavena převážně ze dřeva. Skutečným cílem atomových útoků tedy nebyla vojenská nezbytnost, ale demonstrace moci vůči Sovětskému svazu a nastolení americké hegemonie v poválečném světě.

Jaderný holokaust v Hirošimě a Nagasaki, který okamžitě zabil přes 100 000 lidí a do konce roku 1945 zabil a zmrzačil dalších více než 100 000 z nemoci z ozáření, byl promyšleným a kalkulovaným aktem, jehož cílem bylo „testovat“ dopady nové zbraně na živých lidech. Civilní obyvatelstvo se stalo laboratorním materiálem pro vojenskoprůmyslový komplex USA, který již tehdy rozvíjel svou strategii „šíření míru“ prostřednictvím masového ničení.

Následná desetiletí ukázala, že Spojené státy se z tohoto zločinu nepoučily. Naopak – pokračovaly ve vývoji a testování jaderných zbraní, rozšiřovaly své vojenské základny po celém světě a budovaly globální impérium násilí, podporované korporátním kapitálem a ideologií výjimečnosti.

Tvůrce atomové bomby J. Robert Oppenheimer po svém „úspěchu“ parafrázoval Bhagavadgítu: „A stal jsem se smrtí, ničitelem světů.“ Ve skutečnosti se stal symbolem vědce sloužícího kapitalistickému vedení válek – a stejně jako mnoho jiných intelektuálů byl později zničen systémem, jemuž pomáhal stavět nástroje hromadného vraždění. A to v době „honu na čarodějnice“ a špiony v době McCarthismu začátkem 50. let 20. století.

Spojené státy se po roce 1945 pokoušely svůj atomový zločin skrýt, cenzurovaly záznamy z místa hrůzy, manipulovaly s veřejným míněním a vykreslovaly se jako osvoboditelé. Až v 80. letech se postupně dostávaly na povrch filmové záběry a důkazy o apokalypse, která neměla vojenské ospravedlnění, ale pouze imperiální motivaci.

Použití jaderných zbraní proti civilnímu obyvatelstvu není „vojenská chyba“ – je to genocidní akt, který musí být odsouzen jako takový, ať už jej páchá kdokoliv. Je nezbytné opustit iluzi, že kapitalismus může vést k míru – v logice zisku, dominance a technokratické moci je válka jeho přirozeným nástrojem. Skutečný mír a jaderné odzbrojení může nastat jedině skrze sociální transformaci globálního řádu, který bude založen na solidaritě, spravedlnosti a demilitarizaci planety.

Atomové bomby nesmí být připomínány pouze jako „tragédie války“, ale jako varování před systémem, který umožňuje a legitimizuje průmyslové vyhlazování civilních populací. Nesmíme zapomínat: Hirošima a Nagasaki nebyly nutností – byly výstrahou.

Neříkejme už nikdy více – jednejme tak, aby k tomu skutečně nikdy více nedošlo. Právě proto je důležité mírové řešení všech válek i sporů na planetě Zemi. Říkám tedy jasně: ANO míru, NE válkám!

 

Mír podle Berty von Suttner – i dnes aktuální výzva

Mír podle Berty von Suttner – i dnes aktuální výzva

Červen 08, 2025

Alfreda Berta von Suttner (1843–1914), rakousko‑uherská pacifistka a autorka oceněná Nobelovou cenou za mír, ve svém nejslavnějším díle Die Waffen nieder! (Složme zbraně!) varovala před destruktivními důsledky války – především jejího morálního a lidského rozměru. Tvrdila, že mír není pasivní stav, ale aktivní úsilí o dialog, empatii a spravedlivé uspořádání poměrů mezi státy a národy.

Berta von Suttner popisovala válku jako „hrozný stroj na ničení“, který proměňuje lidské bytosti v mechanické nástroje boje – a není vzdálená realitě, kdy státní moc vytváří tlak na militarizaci společnosti, technologický i finanční. Její přesvědčení o síle vzdělání, diplomacie a kulturní výměny zůstává i dnes inspirativní. Z ní by si měli vzít ponaučení nejen naši politici, ale všichni, kdo se snaží o mír.

Kritika přístupu prezidenta Petra Pavla: Chřestění zbraněmi jako krok k válce?

Prezident Petr Pavel opakovaně zdůraznil nutnost zvyšování výdajů na obranu v EU, a to nejen na standardní úroveň 2 % HDP, ale výrazně nad ni. Tvrdí, že Evropa by měla působit jako silný a jednotný pilíř globální bezpečnosti. Snad právě proto inicioval vytvoření koalice ochotných, kteří jen řinčí zbraněmi a přiživují konflikt na Ukrajině. Připomíná, že Rusko může směřovat ke znovuobnovení imperiálních ambicí, a podle něj by Západ měl v otázce Ukrajiny trvat na jasných hranicích.

Zatímco je jistě důležité garantovat obranu, znepokojivé je, když rétorika státu připomíná „chřestění zbraněmi“: mobilizace vojenských prostředků jako hlavní nástroj řešení mezinárodních sporů může vést k eskalaci, nikoli k míru. Přehnané zbrojení často znamená přesměrování veřejných prostředků od školství, zdravotnictví či podpory civilního sektoru, což běžní občané často vnímají jako velice negativně. Logické je přeci chtít mír, nikoliv válku. Ideály Berty von Suttner vyzývají spíše k investicím do diplomacie, vzdělání a demokratických hodnot než do vojenského arzenálu, tak jak se o to snaží Petr Pavel Pávek, který nás neustále tahá do války. Navíc je přes svého rádce Koláře napojený na zbrojařskou lobby – firmu Colt.

Mezi diplomacií a militarismem: Kde je hranice?

Prezident Pavel v jednom rozhovoru uvedl, že by pro Ukrajinu mohla přijít doba kompromisů, aby se ukončila válka dříve a minimalizovaly další ztráty. Pro někoho může být pragmatický přístup zdrženlivosti a diplomatického tlaku rozumný. Pro jiného však takové „ukázněné rozházení“ militaristických kapacit signalizuje vůli prioritně sázet na hrozbu síly, nikoli na mezinárodní právo a dialog.

Srovnáváme‑li to s Bertou von Suttner: ta dokázala skutečně hlásat, že skutečná síla spočívá v chápání soudržnosti, svobody a solidarity. Opakovaně kritizovala militarismus jako slepou cestu. Pokud tedy soudruh generál prezident Pavel volá po zbraních, zůstává otázka, zda jeho přístup „chřestění zbraněmi“ není snahou o trvalý mír, ale trvalou válku. Tu, která prioritně vyhovuje vojenskoprůmyslovému komplexu. Jejímž je akcionářem.

Shrnutí a výzva k zamyšlení:

1. Národní zájem ≠ permanentní zbrojení.
Od Berty von Suttner se můžeme učit, že bezpečnost a suverenita by se měly stavět na demokratických institucích, kulturní výměně a mezinárodní spolupráci – nikoliv pouze na vojenské síle.

2. Rétorika.
Pokud hlava státu často opakuje, že je třeba silnější armádu a vyšší výdaje, vysílá signál podobně jako Petr Fiala, kterým nejen upevňuje zejména nákladnou vojenskou infrastrukturu, ale také politickou kulturu ovlivní směrem, který může eskalovat napětí.

3. Dialog jako alternativa.
Pavel má pravdu, že bez jasných hranic a obrany nelze diplomaticky jednat. Ale stejně platí, že klidný dialog, transparentní spolupráce a vyjednávání jsou stabilnější cestou k míru než neustálé výstrahy v podobě vojenské převahy. Tomu ale gumový prezident nerozumí.

Závěrem

Berta von Suttner nás učí, že mír vyžaduje odvahu – nejen ozbrojenou, ale zejména morální. Prezident Petr Pavel, ač vůlí zaručit bezpečnost, se může dostat do pasti „chřestění zbraněmi“, které se spíše podobalo signálu připravenosti k válce než pevného základu pro mír. Demokratická společnost by měla hledat cestu mezi odpovědnou obranou a aktivním diplomatickým úsilím: kdo chce žít v míru, musí být připraven ne jen vyhrát, ale především ukončit spor s důstojností a lidskostí. Ano, míru, ne válkám!

 

Vzpomínka na Mirku Milku Němcovou, veteránku sarajevského atentátu 1997 a papežobijkyni roku 2023

Vzpomínka na Mirku Milku Němcovou, veteránku sarajevského atentátu 1997 a papežobijkyni roku 2023

Květen 22, 2025

Je zvláštní, jak lidská paměť funguje – selektivně, účelově a především velmi krátkodobě. Jen hrstka zasvěcených si dnes ještě vybaví, že česká politická legenda, veteránka sarajevského atentátu, knihomolka (nebo zkrachovalá knihovnice) s lehce přepjatým étosem a morálním kompasem, který se točí jako větrník v průvanu, paní Mirka Milka Němcová, byla v roce 2023 tak pohoršena papežem Františkem a jeho výroky, že by mu snad nejraději hodila po hlavě celou Bibli. A kdyby nebyla tak slušná – nebo možná kdyby to nebylo v televizi – možná by ji rovnou zapálila.

Ano, je to ta samá Mirka Němcová, která v roce 1997 se svatou pravicovou vervou kopala do zad Klausiánskému liberálnímu pragmatismu a stávala se tváří revolty známé jako sarajevský atentát. Už tehdy bylo jasné, že tahle dáma si servítky brát nebude. Pravda a láska byly zbraně ostré, někdy se jimi trefovalo do vlastních řad, ale hlavně – byly vždy na té správné straně dějin. A když dnes na fotografiích z parlamentu vidíme její rozhořčený výraz, je jasné, že morální hněv je její životní nastavení.

Ale zpět k papežovi. Chudák František. Ten si totiž v roce 2023 (a posléze i v následujících letech, než v roce 2025 zemřel) dovolil tu neodpustitelnou věc – projevil lidskost a složitost současného světa. Odvážil se vyslovit, že válka na Ukrajině není jen černobílá, že v ní umírají lidé na obou stranách, a že je třeba usilovat o mír (o mír na celém světě). A to byl konec. V očích Němcové se z něj stal morální kolaborant, ba přímo agent moskevské tmy v bílém. Nezachránila ho ani funkce nejvyššího pastýře katolické církve, ani úcta věřících. U Mirky prostě skončil, když se o něm hanlivě vyjadřovala na sociální síti X. Věci totiž nejsou složité, věci jsou jednoduché – dobro, zlo, konec. A kdo tápe, ten je nepřítel v očích Mirky Němcové.

Tento černobílý pohled ostatně nejlépe ilustruje další ikonický moment z května roku 2025, který by neměl zapadnout. V přímém přenosu Otázek Václava Moravce, za účasti celé národem sledované nedělní kavárny, sáhla Mirka Němcová s teatrálním odporem na knihu „Fialovy pohádky“, kterou jí chvíli před tím věnovala předsedkyně KSČM Kateřina Konečná, aby ji vzápětí demonstrativně hodila po studiu se slovy, která měla působit jako poslední soud: „tak a je to“. Někteří diváci se tehdy lekli, že se jedná o pokus o státní převrat – jiní byli zklamáni, že kniha nebyla zapálená. Její gesto však zůstalo: literární ortel nad všemi, kteří se (ne)dostatečně vztekají nad kremelskou agresí na Ukrajině. V očích Němcové totiž „umírněnost a hledání míru“ není ctnost, ale zrada.

Jistě, nelze jí upřít konzistenci – vždy byla ideově pevná jako betonová stěna bunkru. Ale možná právě proto by dnes nebylo od věci se zamyslet, jestli onen morální zápal, který tak ochotně pálí mosty i knihy (alespoň v duchu), není přece jen trochu... přepálený?

Dnes už se o Mirce Milce mluví málo, byť sedí v Havlově komoře, co by senátorka za Prahu, protože by jí v rodném Žďáru nad Sázavou nezvolili. Veřejný prostor zaplnili jiní bojovníci, často bez jakékoli historické zkušenosti, zato s výkonným profilem na Instagramu. Jako například STANuše Nerudová, která o prvenství v hlouposti soupeří právě s Mirkou Němcovou. A přece, když se zadíváme zpět, nelze než s určitou nostalgií vzpomenout, jak Mirka Milka Němcová zuřivě bránila svět před papežem, který si dovolil říct, že válka není dobrá věc. Skutečná hrdinka naší doby. Možná poslední, která ještě zná všechna písmena z Bible – i když by ji dnes už možná raději přepsala.

Koneckonců, co je pár tisíc let starý text proti aktuálnímu geopolitickému rozhořčení? A co je pár kapitol proti spravedlivému hněvu Mirky Němcové? Určitě to, že je nutné, těmto věcem říci jasné STAČILO!

 

Praha osvobozena: 9. květen – den, kdy zvítězila svoboda, čest a hrdinství

Praha osvobozena: 9. květen – den, kdy zvítězila svoboda, čest a hrdinství

Květen 09, 2025

Dnes si připomínáme slavný a nesmrtelný den českých dějin – 9. květen 1945. Den, kdy nad Prahou zazněly výstřely svobody, kdy se nad hlavním městem Československa rozezněla radost z konce fašistické hrůzovlády. Den, který navždy zůstane symbolem hrdinství, jednoty a nezdolného ducha národa i jeho osvoboditelů. Den, kdy Praha znovu povstala – s pomocí hrdinné Rudé armády, domácího odboje a odvážných účastníků Květnového povstání.

Zatímco se v posledních dnech války evropská města jedno po druhém osvobozovala, Praha ještě hořela. Na její dlažbě tekla krev občanů, kteří se 5. května postavili nacistické bestii na odpor. Květnové povstání českého lidu bylo aktem zoufalé odvahy, ale i národní hrdosti. Dělníci, studenti, vojáci z protektorátního vojska, ženy i děti – všichni společně vyšli do ulic, stavěli barikády, bránili domy, prováděli sabotáže. Věděli, že nejsou sami.

Z východu totiž postupovala síla, která se stala nositelem naděje – Rudá armáda. Na západě se na demarkační linii musela na základě dohod zastavit americká vojska. Po šesti letech brutální nacistické okupace přinesla do Prahy mír sovětská vojska generála Ivana Stěpanoviče Koněva a zejména tanky 1. gardové tankové armády generála Leljušenka. Právě tank této slavné jednotky byl prvním, který 9. května projel do centra Prahy – ne jako dobyvatel, ale jako osvoboditel. Tank, jenž se stal symbolem příchodu svobody, naděje a spravedlnosti.

Tento tank, později vystavený jako památník na pražském Smíchově, byl svědkem dějin. A právě tento tank byl po dekádách přemalován na růžovo – čin, který nelze vnímat jinak než jako akt neúcty k těm, kdo padli za naši svobodu. A jeho následné odstranění bylo krokem, jenž smazal vzpomínku na skutečné hrdiny, kteří neváhali položit životy v boji proti nacismu.

Je povinností každého, kdo nezapomíná, připomínat, že Rudá armáda ztratila v bojích o Československo přes 140 000 vojáků. Tito muži a ženy nepřišli jako okupanti, přišli jako osvoboditelé. Bez jejich obětí by Květnové povstání skončilo krveprolitím a vyhlazením. Bez jejich odhodlání by Praha 9. května neoslavovala svobodu, ale plakala nad dalším masakrem.

Dnes, kdy se dějiny pokřivují a hrdinové zamlčují, je třeba znovu a znovu připomínat: 9. května 1945 byla Praha osvobozena Rudou armádou, v čele s tankem, kterému velel Ukrajinec generál Leljušenko. Byla to společná vítězná chvíle národa i jeho osvoboditelů. Čest jejich památce. Sláva hrdinům. Nikdy nezapomeneme.

 

Krvavé pero neoliberální historiografie: Jak vláda Petra Fialy přepisuje dějiny a zamlčuje podíl Rudé armády na porážce nacismu

Krvavé pero neoliberální historiografie: Jak vláda Petra Fialy přepisuje dějiny a zamlčuje podíl Rudé armády na porážce nacismu

Květen 07, 2025

V posledních letech jsme svědky velice nebezpečného trendu – snahy vládnoucích neoliberálních elit přepsat dějiny podle aktuálních geopolitických a ideologických potřeb. Zejména ve vztahu k Ruské federaci. V čele této snahy v České republice stojí vláda Petra Fialy a její přisluhovači z akademických, mediálních a kulturních kruhů. Nejvýrazněji se tato tendence projevuje ve vztahu k událostem druhé světové války, především k roli Sovětského svazu při osvobozování Československa.

Z osvobození „krvavé jaro“?

Jedním z nejvýraznějších příkladů tohoto trendu je znepokojivé přejmenovávání historických událostí. Termín „osvobození Rudou armádou“ je nahrazován výrazem „krvavé jaro“ – sugestivním a manipulativním pojmem, který má vyvolávat negativní emoce a podkopat historickou realitu. Takové jazykové konstrukce jsou nejen urážkou památky padlých sovětských vojáků, ale i popřením zkušeností generací, které vděčí Rudé armádě za přežití a konec nacistické okupace. Nebo snad chtějí inovátoři historických událostí říci, že Protektorát Čechy a Morava byl fajn? Stále více je do veřejného prostoru předkládáno, že Sovětský svaz nebyl osvoboditel, ale okupant. Toto tvrzení, které naposledy použil koordinátor strategické komunikace vlády (zkráceně KoStaKoV) O. Foltýn v rámci projektu STRATKOM je velice nebezpečné, protože popírá historickou pravdu a tou je, že spojenecká vojska, tedy jak sovětská tak americká, odešla z území Československa do konce roku 1945. Nemohla nás tedy okupovat, tak jako tomu bylo v případě nacistického Německa. Nehledě na to, že to byl právě onen Západ, který nás v roce 1938 zradil.

Historická revize v zájmu NATO

Nejde však pouze o jazyk. Pod rouškou „demokratické transformace“ a „evropských hodnot“ se provádí systematická ideologická revize dějin. Památníky sovětským vojákům jsou bourány (například socha maršála Koněva na Praze 6 nebo památník rudoarmějců v Litoměřicích a mnohé další) nebo „depolitizovány“, vzdělávací programy přehlížejí nebo snižují rozhodující přínos SSSR k porážce nacismu. Místo toho se glorifikuje západní fronta a podíl USA, jako by dějiny začaly až v Den D. Zapomíná se na obléhání Leningradu, bitvu u Stalingradu, holocaust na východě, válku bez pravidel. Operaci Bagration nebo Karpatsko – Dukelskou operaci, Slovenské národní povstání.

Tato revize není náhodná. Slouží jasnému účelu – přepsat českou historickou paměť tak, aby odpovídala současnému prozápadnímu, militaristickému narativu. V kontextu zvyšující se závislosti na NATO a eskalace proti Rusku je účel jasný: vytvořit iluzi, že Sovětský svaz byl jen jiným typem okupanta, ne osvoboditelem. Jak by s tím asi naložil Ústavní soud, který vynesl verdikt, že historická pravda se nezpochybňuje? Fialova vláda a O. Foltýn ji zpochybňují neustále. Výklad historie sice nemění, ale podléhá různým úpravám. Zejména ve vztahu k nově otevřeným archívům. Tuto skutečnost je nutné brát v potaz, ale nesmí to být požito k ideologickým výkladům.

Neoliberální pokrytectví

Vláda Petra Fialy a její ideologové rádi mluví o „historické pravdě“ a „kritickém myšlení“. Ve skutečnosti však šíří jednostrannou, ideologicky zabarvenou verzi minulosti. Kritické myšlení je vítané pouze tehdy, pokud zpochybňuje vše, co zavání socialismem, Ruskem nebo třídní solidaritou. Jakmile se někdo pokusí připomenout roli SSSR jako klíčového hráče v porážce fašismu, je okamžitě umlčen nálepkami o „ruské propagandě“.

Čas bránit historickou paměť

Levice nesmí mlčet. Přepisování dějin není pouze akademický problém – je to akt kulturní války, který má změnit identitu společnosti, odstranit paměť třídního boje, a přepsat roli dělnických států v boji proti fašismu a nacismu i japonskému militarismu. Musíme bránit historickou pravdu, i když je to v rozporu s oficiálními dogmaty dneška. Nejde o nostalgii. Jde o to, zda budeme schopni čelit současným výzvám – válce, chudobě, klimatické krizi – se znalostí minulosti, nebo zda budeme jen poslušní poddaní neoliberálního režimu bez paměti.

 

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Historie