
Proti skokovému zdražování veřejné dopravy ve Středočeském kraji: ohrožuje dostupnost, ekologii i budoucnost regionu
Středočeský kraj plánuje od 1. ledna 2026 výrazné navýšení cen veřejné dopravy – o 30 % v rámci papírových jízdenek a o 20 % v rámci elektronických. Jedná se o krok, který lze bez nadsázky označit za skokový, a to v situaci, kdy se jízdné zvyšovalo již v minulých letech. Poslední úprava cen proběhla v dubnu 2023, přesto nyní kraj přistupuje k dalšímu dramatickému zásahu do peněženek obyvatel.
Proti tomuto kroku se zvedla vlna nevole – občané podepsali petici, v níž požadují, aby rada kraje a následně zastupitelstvo rozhodnutí znovu projednala a takto drastické navýšení zastavila. Podle svědectví z petičních stánků lidé podepisovali bez váhání; mnozí vyjádřili obavy z dalšího snižování dostupnosti dopravy v kraji. Jiní rovnou říkali, že jezdí autem – což samo o sobě ukazuje, že veřejná doprava přestává být dostatečně atraktivní a konkurenceschopná.
Dražší doprava = odliv cestujících = více kolapsů, nehod a znečištění
Jednou z největších hrozeb zdražení je přesun lidí zpět do osobních automobilů. Veřejná hromadná doprava (VHD) je přitom jednoznačně ve veřejném zájmu:
– snižuje dopravní zácpy,
– zlepšuje bezpečnost na silnicích,
– omezuje znečištění ovzduší,
– šetří místo ve městech i obcích.
Pokud však kraj VHD prodraží natolik, že přestane být finančně výhodnou alternativou, počet lidí v autech se nevyhnutelně zvýší. To přinese další negativní externality – kolony, více nehod, vyšší nároky na infrastrukturu a zhoršení životního prostředí.
Navíc i samotná důvodová zpráva ohledně zdražování dopravy přiznává nejistotu. Očekává se sice nárůst tržeb o 463 milionů korun ročně, ale již v dalším roce jen o zhruba 200 milionů. A není vůbec jasné, kolik cestujících kvůli zdražení ubyde. Pokud lidé utečou k automobilům, část „zisku“ se rozplyne ve zvýšených nákladech na silnice, parkování a ekologické dopady.
Zvyšovat ceny není řešení — klíčová je konkurenceschopnost veřejné dopravy
Zástupci opozice, zejména z koalice STAČILO! ve Středočeském kraji již dříve upozorňovali, že konkurence veřejné dopravy vůči dopravě individuální by neměla být omezována, ale naopak posilována. Podle jejich vyjádření není problém jen v ceně – roli hraje také kvalita a dostupnost spojů. Mnoho spojů je totiž často zpožděných.
Díky Integrované dopravě Středočeského kraje (IDSK) se kvalita sice zlepšuje, ale dostupnost na okrajích kraje naopak klesá: rušení lokálek, omezování provozu a nové plány dopravní obslužnosti naznačují pokračující ústup veřejné dopravy.
Zdražování je v tomto kontextu o to problematičtější: nižší dostupnost + vyšší cena = méně cestujících = větší ztráty, které opět povedou k dalším omezením a dalšímu zdražování. Tímto způsobem se vytváří začarovaný kruh, který je pro kraj i jeho obyvatele dlouhodobě neudržitelný.
Kraj má jiné možnosti. Zdražování je jen otázka priorit
Nárůst nákladů je reálný – během dvou let jde přibližně o miliardu korun. Ale zdražení řeší jen část problému a navíc na úkor občanů. Jak zaznělo i při projednávání návrhu, zdroje lze hledat i jinde.
Z dokumentu vyplývá, že:
– kraj nemusí podporovat politické neziskové organizace (jako například Post Bellum),
– lze seškrtat individuální dotace,
– lze využít rezervy v jiných kapitolách rozpočtu.
Také stojí za připomenutí, že například jízdné zdarma pro žáky, středoškoláky a seniory stálo kraj poslední rok pouze 8 milionů Kč – tedy zlomek toho, co kraj chce vybrat zdražením. To ukazuje, že prostor na úspory existuje jinde a mnohem efektivněji.
Závěr: Středočeský kraj musí hledat řešení, která posilují dopravu, ne která lidi odrazují
Skokové zdražení o 30 % ohrožuje dostupnost veřejné dopravy, tlačí obyvatele zpět do aut a vytváří nové náklady pro společnost – od zhoršené mobility až po ekologické dopady. Obyvatelé kraje to pochopili a prostřednictvím petice jasně vzkazují, že takto zásadní krok musí být projednán znovu.
Veřejná doprava není luxus. Je to základní služba, která vyžaduje dlouhodobou podporu, stabilní financování a jasnou politickou prioritu. Pokud má Středočeský kraj fungovat jako moderní, bezpečný a ekologický region, cesta nevede přes zdražování, ale přes rozumné hospodaření, efektivní investice a posilování veřejné dopravy jako páteře mobility.




